شرکت فاطررسا نور

ساخت وبلاگ

 توضیح اجمالی از PDU

هر سیستم شبکه برای اطمینان از کارکرد ابزارهای مختلف نیاز به منبع انرژی دارد. PDU به عنوان پریز مولتی پورت و قابل اتکاء، طوری طراحی شده که بسته به کارکرد شبکه، به سرور یا تجهیزات مخابراتی برق رسانی کند. PDU به طور معمول به همراه UPS بکار گرفته می شود. در این مقاله، ما می خواهیم PDU را بیشتر توضیح دهیم.

انواع PDU

امروزه در بازار سه مدل PDU با نام های Basic PDU، metered PDU و switched PDU وجود دارد. Basic PDU- این PDU ها بسیار ساده ولی قابل اتکاء هستند به طوری که می توانند انرژی قسمت های گوناگون تجهیزات مختلف داخل شبکه را تامین کنند. هدف از استفاده از این PDU ها فراهم کردن پریزهای کافی برای ابزارهایی است که در رک نصب می گردند. ابزارهایی مانند UPS یا ژنراتور. Metered PDU: این مدل هم همان مزیت های basic PDU را دارد (پریزهای مالتی پورت، سیم ورودی بلند)، به علاوه اینکه قادر است میزان برقی که در PDU جریان پیدا کرده است را مانیتور کند. یک metered PDU در زمان ارتقاء تجهیزات این توانایی را به مدیران شبکه می دهد که قبل از قطع جریان برق، ارتقاء لازم در زمینه برق رسانی را نیز انجام دهند.

Switched PDU- این نوع PDU تمام مزیت های basic PDU و Metered PDU را دارد (پریزهای مالتی پورت، سیم ورودی بلند، مصرف برق metered PDU). علاوه بر این می تواند از طریق اتصال شبکه اترنت، جریان برق را به صورت از راه دور قطع و وصل کند. مهمترین مزیت این مدل همین است که می توان در یک دیتا سنتر امن، سرور روم یا اتاق در بسته، جریان برق را به صورت از راه دور قطع یا وصل کرد. با این قابلیت دیگر لازم نیست مدیران شبکه برای قطع و وصل برق تجهیزات به محل شبکه مراجعه کنند. همچنین، مصرف برق تجهیزات حساس مانند مانیتورها را می توان در زمان قطع برق کاهش داد تا بقیه تجهیزات بیشتر بتوانند با برق باطری به کار خود ادامه دهند.

انواع PDU

کاربردهای PDU چیست؟

از PDU ها برای نصب دائم در داخل رَک استفاده می شود؛ حتی در رَک های عمودی 4 تا 6 فوتی یا رک های افقی که دارای هیچ فضای خالی نیستند. ساختار PDU به عنوان ورودی برق به رَک، سیم 10 تا 15 فوتی را ارائه می دهد تا بتوان آن را در فواصل دور هم بکار گرفت. یک یونیت PDU می تواند در دیتا سنترها، بسته به نیاز هر قسمت برق را از منبع UPS، ژنراتور یا سیستم های خصوصی UPS کوچک تامین کند. از آنجایی که ایجاد ضریب اطمینان بالا در برق رسانی مشکل است، برخی ویژگی های سه راهی یا محافظ برق مانند پاور سوئیچ، تضعیف کننده و محافظ در PDU حذف شده است تا از هر گونه اختلال در مسیر جریان برق در سخت افزار سیستم جلوگیری شود.

مهمترین ویژگی های PDU: انتقال سوئیچ به صورت خودکار (ATS)

ویژگی های دیگری نیز در PDU وجود دارد که آن را منحصر به فرد می کند. یک ATS هم روی metered PDU و روی Switched PDU وجود دارد چون این دو مدل دو سیم ورودی دارند که یکی از آنها را اولیه و دیگری را ثانویه می نامند. این ویژگی به شما این امکان را می دهد از دو سیستم UPS مجزا یا دیگر منابع انرژی برای هر یک از ابزارهای شبکه، منبع انرژی ورودی دوگانه ایجاد کنید. برقی که از ATS عبور می کند از ورودی اولیه تامین می گردد، اما اگر برق این منبع قطع شد یا میزان برق ارسالی از حد توان آن گذشت، ورودی ثانویه وارد عمل شده و برق را تامین می کند.

چه نیازی به PDU است؟

جواب دادن به این سوال بسته به نوع PDU متفاوت است. Basic PDU اساساً برای سرورها، شبکه و دیگر ابزارهای الکترونیکی که نیاز به برق دائم دارند پریز کافی فراهم می کند. در مورد metered PDU مهمترین نکته این است که اساساً در هر شبکه به آن نیاز است تا مدیریت شبکه بتواند مقدار انرژی مصرفی هر یک از تجهیزات را ردیابی کند و کمک کند زمان مناسب برای برق رسانی بیشتر مشخص شود یا مشخص کند که شبکه چه زمانی به UPS بزرگتری احتیاج دارد. switch PDU نیز به عنوان ابزاری استفاده می شود که به صورت ایمن کنترل شبکه را از راه دور ممکن می سازد.

نتیجه گیری

PDU نقش اساسی در سیستم شبکه بازی می کند. انتخاب درست PDU برای شبکه لازم است و بستگی زیادی به هدف و محیطی دارد که از شبکه استفاده می گردد. علاوه بر این، سیم برق بکار رفته در اتصال PDU و سرور نیز باید به دقت انتخاب شود.

منبع مقاله

شرکت فاطررسا نور...
ما را در سایت شرکت فاطررسا نور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : میثم fiber بازدید : 121 تاريخ : دوشنبه 16 خرداد 1401 ساعت: 16:28

با افزایش تقاضا برای پهنای باند، راهکار FTTH که نسل جدید ارتباطی است به وجود آمد. این راهکار جدید برای کاربران، پهنای باند بالا، قابل اتکاء و ایمن را فراهم می کند. شبکه پسیو فیبر نوری (PON) زیرساخت اصلی شبکه FTTH است که نسبت به ساختار p2p می تواند با هزینه کمتری پهنای باند فیبر نوری را ایجاد کند. به هر حال، زمانی که شبکه FTTH نصب و راه اندازی شد، انجام تست های منحصر به فرد روی PON اجتناب ناپذیر است. علاوه بر این، تست فیبر نوری چندین بار در طول عمر شبکه اعمال می گردد. بنابراین، مهم است از انواع تست ها، زمان و مکان اجرایی کردن آنها به خوبی اطلاع پیدا کنید.

به طور کل، تست FTTH به دو قسمت تقسیم می گردد –تست تایید نصب و تست رفع ایرادات. این تست ها بر اساس یک تقسیم بندی بسیار کلی از شبکه انجام می شود. تست تایید نصب یا همزمان با ساخت شبکه انجام می شود یا زمانی که نصب آن تکمیل شد؛ ولی در هر حال حتماً باید قبل از راه اندازی شبکه این تست انجام شود. ولی تست رفع ایرادات زمانی که مشکلی در شبکه پیش بیاید انجام می گیرد و معمولاً باید خیلی زود جواب تست را به دست آورد تا شبکه دچار مشکل نگردد.

در تست تایید نصب، دقیق ترین تست ها به اجرا در می آید. تست هایی همچون OTDR، تست تضعیف و تست تلفات عبوری از جمله این تست ها هستند. معیارهای تایید و عدم تایید ممکن است روی نتیجه تضعیف و بازگشت و همچنین نتیجه تضعیف و بازتاب فیوژن، کانکتور و اسپلیتر تاثیر بگذارد. گزارش این تست ممکن است شامل همه ی اندازه گیری ها، ردیابی OTDR ، معیارهای تایید و عدم تایید و نتایج حاصل از آنها بشود.

تست رفع ایرادات در مکان هایی که مشکل وجود دارد برای تغییر و راه اندازی مجدد انجام می گیرد. رفع ایراد نیازمند شناسایی فیبرهای بکار رفته در شبکه است تا مطمئن باشیم که دچار قطعی نشده باشند. کارشناسان و کارکنان بخش نگهداری و رفع ایرادات به منظور شناسایی دقیق مکان نیاز به عیب یاب VFL یا (visual fault locator) دارند.

آنچه در بالا اشاره شد کلیات مبحث تست FTTH بود. در واقع ، تست تایید نصب و رفع ایرادات آنطور که در بالا توضیح داده شد ساده نیست بلکه بسته به شرایط و موقعیت های مختلف تست های متفاوتی نیز وجود دارد و برای تست های مختلف زمان و تجهیزاتی لازم است که همیشه نیز در دسترس نخواهد بود. در ادامه به برخی از تست هایی که انجام می گیرد به صورت خلاصه اشاره خواهیم کرد.

تست های FTTH | FTTH tests

تست های تایید نصب FTTH

تست تلفات عبوری feeder cable قبل از نصب اسپلیتر

این تست جزء تست های تایید نصب است. ابزار مورد نیاز این تست OLS و OPM است و مسیر OLT به FDH و برعکس را به صورت رفت و برگشت مورد آزمایش قرار می دهد.

تست تلفات عبوری feeder cable بعد از نصب اسپلیتر

این تست نیز جزء تست های تایید نصب است و ابزار بکار رفته نیز مشابه تست بالا است و حتی همان مسیر را مورد آزمایش قرار می دهد با این تفاوت که اتصالات به اسپلیتر را نیز تست می کند.

تست OTDR روی feeder cable قبل از نصب اسپلیتر

در این تست مسیر OLT به FDH را به صورت رفت و برگشت مورد آزمایش قرار می گیرد. تمام کانکتورها وفیوژن ها تست می شود که دچار بازتاب و تضعیف نشده باشد

تست OTDR روی feeder cable بعد از نصب اسپلیتر

این تست OLT را مورد آزمایش قرار می دهد و مانند آزمایش قبلی کانکتورها و فیوژن ها را تست می کند تا تضعیف و بازتاب آنها مشخص شود ولی پورت های اسپلیتر را تست نمی کند.

تست رفع ایرادات FTTH

تست OTDR روی اسپلیتر، distribution و کابل دراپ

این تست از دستگاه OTDR استفاده می کند و فاصله ONT به OLT را مورد تست قرار می دهد.

تست سنجش میزان قدرت downstream

در این تست از تجهیزات PON و OPM استفاده می شود و هدف آن تشخیص و انداره گیری سطح dowmstream در ONT است.

منبع مقاله

شرکت فاطررسا نور...
ما را در سایت شرکت فاطررسا نور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : میثم fiber بازدید : 136 تاريخ : شنبه 31 ارديبهشت 1401 ساعت: 16:49

شبکه PON که بر بستر شبکه FTTH ایجاد می شود یک شبکه point to multipoit است که از اسپلیتر فیبر نوری استفاده می کند تا یک فیبر تک را بین ۳۲ تا ۱۲۸ مکان مجزا تقسیم کند. تضعیف شبکه FTTH کم و پهنای باند آن بسیار زیاد است . پهنای باندی که کابل فیبر نوری single mode ایجاد می کند به مراتب بیشتر از پهنای باندی است که دیگر فناوری های این حوزه قادر به ارائه آن هستند. در این مقاله جزئیات شبکه GPON FTTH به صورت ساده و مختصر شرح داده خواهد شد.

موالفه های شبکه GPON FTTH

OLT، اسپلیتر فیبر نوری و ONT سه مولفه اصلی شبکه GPON FTTH است.

موالفه های شبکه GPON FTTH

OLT: OLTاصلی ترین بخش شبکه است، و در هر محله نصب می شود. OLT موتور محرک سیستم FTTH است. زمان بندی ترافیک، buffer control و تخصیص باند از مهمترین وظایف OLT است. OLT از DC power استفاده می کند و حداقل یک Line card برای اینترنت ورودی ، یک System card برای پیکر بندی و یک system card دیگر برای GPONدارد. هر GPON دارای پورت های GPON متعدد است.

اسپلیتر فیبر نوری: وظیفه اسپلیتر تقسیم سیگنال است. به این معنی که هر لینک فیبر که وارد دستگاه اسپلیتر می شود به چندین فیبر در نقطه خروجی تبدیل می گردد. از ویژگی های اسپلیتر می توان به محدوده ی گسترده طول موج ، تلفات عبوری کم، کم حجم بودن،‌ همگام با پروتکل های محافظتی و جلوگیری از قطعی شبکه اشاره کرد.

ONT: از ONT در نقطه پایانی استفاده می شود و به وسیله فیبر نوری به OLT متصل می گردد. در GPON ارسال کننده و دریافت کننده ONT ارتباط فیزیکی بین خانه و OLTرا ایجاد می کند.

مهندسی شبکه GPON FTTH

اگر توپولوژی یا نمودار درختی GPON را نگاه کنید متوجه خواهید شد با کمترین اسپلیتر بیشترین فضای ممکن را پوشش داده است. یک شبکه FTTH شامل پنج منطقه است. کر شبکه، دفتر مرکزی، منطقه ی توزیع و منطقه ی کاربر.

مهندسی شبکه GPON FTTH

کر شبکه

کر شبکه شامل تجهیزات شرکت خدمات دهنده اینترنت، سوئیچ های پکت و cable TV می شود.

دفتر مرکزی (central office)

اساسی ترین وظیفه دفتر مرکزی نگهداری از OLT و ODF است و میزان برق مورد نیاز شبکه را تامین می کند. ممکن است برخی از اجزای کر را هم در خود جای دهد.

شبکه feeder

منطقه ی feeder از ODF تا نقطه توزیع را در بر می گیرد. این مناطق، که معمولاْ به کابینت های خیابانی اطلاق می شود FDF نامیده می شود و اسپلیتر های سطح یک در این مناطق قرار می گیرند. کابل feeder از پورت GPON آغاز می شود و به GPON دیگر منتهی می شود همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید.

شبکه توزیع

کابل توزیع اسپلیترهای سطح یک را در FDT به اسپلیترهای سطح دو متصل می کند. اسپلیتر سطح دو معمولاً در باکس قرار می گیرد که به آن FAT می گویند که در هر محله نصب می گردد.

منطقه کاربر

در منطقه کاربر از کابل دراپ استفاده می گردد تا اسپلیتر سطح دو در FAT به منزل متصل شود. به منظور نگهداری آسان معمولاً از یک کابل دارپ هوایی در ورودی منزل استفاده می شود که در یک باکس TB قرار می گیرد. سپس یک کابل دراپ indoor باکس TBرا به باکس ATB در داخل خانه متصل می کند. سرانجام پچ کورد ONT را به ATB وصل می کند.

نتیجه گیری

اجزای اصلی شبکه GPON FTTH و نحوه ساخت و اجرای آن نیز به طور مختصر برای شما توضیح داده شد. مهندسی شبکه GPON FTTH بسیار ایمن، مقیاس پذیر و قابل اطمینان است. هیچ یک از اجزای این شبکه به بخش اکتیو مربوط نمی شود و به صورت پسیو اجرا می شود و این امر موجب کاهش هزینه ی نگهداری و صرفه جویی در تجهیزات می گردد. شبکه GPON FTTH اصلی ترین راهکار پهن باند در آینده خواهد بود.

منبع مقاله

شرکت فاطررسا نور...
ما را در سایت شرکت فاطررسا نور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : میثم fiber بازدید : 116 تاريخ : شنبه 17 ارديبهشت 1401 ساعت: 18:16


فاز یک مجتمع تولید فیبر نوری نیرا با حضور آقای دکتر علی لاریجانی نماینده شهر قم و رئیس مجلس شورای اسلامی، استاندار قم جناب آقای سرمست، جناب آقای علیزاده طباطبائی مدیر عامل منطقه آزاد سلفچگان و مدیران هلدینگ فاطر رسانور به مرحله بهره برداری رسید. این شرکت که با همت و توانایی بخش خصوصی در مساحتی بالغ بر 14 هزار متر مربع افتتاح شده است قادر به تولید انواع کابل های فیبر نوری و اکسسوری می باشد. ظرفیت تولیدی این کارخانه در حال حاضر بالغ بر 400 هزار متر فیبر نوری به وزن 8 تن است که با افتتاح فاز دوم این ظرفیت دو برابر خواهد شد. این مجتمع تولیدی شامل بخش های تولیدی و آزمایشگاهی می شود و حتی قادر است ملزومات تولید همچون قرقره و بسته بندی محصولات را نیز خود تولید کند.

افتتاح رسمی مجتمع تولید فیبر نوری نیرا لینک کامل خبر

لینک تماشا و دانلود ویدئو

لینک تماشا و دانلود ویدئو
شرکت فاطررسا نور...
ما را در سایت شرکت فاطررسا نور دنبال می کنید

برچسب : اخبار فیبرنوری, تولید کننده تجهیزات فیبر نوری, مشاور پروژه های فیبر نوری, طراح پروژه های فیبر نوری, مجری پروژه های فیبر نوری, افتتاح کارخانه فیبر,مجتمع فیبرنوری نیرا, نیرا فیبرنوری, افتتاحیه مجتمع فیبرنوری, مجتمع تولید فیبر نوری نیرا, نماینده شهر قم و رئیس مجلس, دکتر علی لاریجانی, هلدینگ فاطر رسانور, سرمست استاندار قم, علیزاده طباطبائی منطقه آزاد سلفچگان, تولید کابل فیبر نوری و اکسسوری, زیرساخت فیبر نوری, مجتمع فیبرنوری قم, شبکه مبتنی بر فیبر نوری, شبکه فیبر نوری, نویسنده : میثم fiber بازدید : 196 تاريخ : 9 شهريور 1398 ساعت: 18:0


امروزه بسیاری از مراکز داده در حال حرکت به سمت انتقال با سرعت های 40G و 100G هستند. جهت آماده شدن برای این تغییر، تکنولوژی MPO/MTP به منظور پاسخگویی به نیازهای اتصالات تراکم بالا، مورد استفاده قرار گرفته است. به طور معمول، یک لینک فیبر نوری به دو فیبر جهت برقراری ارتباطات دوطرفه (full duplex) نیاز دارد. بنابراین تجهیزات هر لینک باید به درستی به دو سر آن متصل شوند. با این حال در ارتباطات با تراکم بالا، معمولاً به بیش از دو فیبر در یک لینک نیاز دارند، که باعث پیچیده تر شدن حفظ پلاریتی در سراسر شبکه فیبر نوری به ویژه هنگامی که جهت انتقال نرخ داده بالا، از اجزای multi-fiber MPO/MTP استفاده می شود، می گردد. بنابر این بسیاری از تکنسین ها ترجیح می دهند تا از کامپوننت های pre-terminated MPO/MTP برای نصب آسان استفاده کنند. این مقاله شما را با پلاریتی MPO/MTP تجهیزات و راهکارهای رایج اتصال دو قطبی آشنا می نماید.

پلاریتی چیست؟
حفظ پلاریتی صحیح در شبکه بسیار ضروری است. سیگنال از یک دستگاه اکتیو به پورت گیرنده دستگاه دیگر ارسال می شود و بلعکس. پلاریتی در استاندارد TIA-568 توضیح می دهد چگونه مطمئن شوید که یک فرستنده به درستی به گیرنده ی که در سر دیگر کابل multi-fiber قرار دارد متصل است. هنگامی که یک قطعه با پلاریتی اشتباه متصل شود، روند انتقال انجام نخواهد شد.

ساختار کانکتور MPO/MTP
وقتی که در مورد پلاریتی صحبت می کنیم، کانکتور MPO/MTP جزء مهمی است که باید آن را بشناسید. کانکتور MPO/MTP دارای یک کلید در یک طرف خود است. دو وضعیت قرار گیری بالا و پائین برای کلید وجود دارد. وضعیت Key up بدین معناست که کلید در بالا قرار دارد. هنگامی که کلید در پائین قرار دارد یعنی در وضعیت key down است. علاوه بر این سوراخ های فیبر بر روی کانکتور، از چپ به راست بصورت P1، P2 و... نام گذاری می شود. هر کانکتور با یک نقطه ی سفید رنگ در سمتی که P1 قرار دارد در زمان اتصال نشانه گذاری شده است. کانکتور MPO/MTP می تواند به دو دسته ی نری و مادگی تقسیم شود. مدلهای پیشین هیچ پینی نداشتند اما مدل های اخیر دارای دو پین می باشند. تصویر زیر ساختار اولیه و عمومی یک کانکتور MPO/MTP را نشان می دهد.
ساختار کانکتور MPO/MTP

متدهای اتصال A، B و C
در استاندارد TIA دو نوع پچ کورد فیبر duplex با کانکتور LC یا SC جهت برقراری اتصال end-to-end تعریف می شود: پچ کورد نوع A-to-A کابل کراس (cross) و نوع A-to-B آن کابل مستقیم (straight-through) می باشد. بر این اساس سه روش اتصال پلاریتی برای محصولات MPO/MTP وجود دارد.
متدهای اتصال A، B و C
روش A
به روش A روش straight-forward نیز گفته می شود. در این روش از پچ کورد straight-through (A-to-B) در یک سر که به کاست متصل است(LC-to-MPO یا SC-to-MPO بسته به نوع کانکتور تجهیزات)، یک کابل ترانک straight-through MPO/MTP key up to key down و یک کابل cross-over (A-to-A) در سر دیگر، استفاده شده است.
 روش straight-forward

روش B
در روش B، cross-overیا تقاطع در کاست انجام می شود. کلید در کانکتور کابل MPO در وضعیت on در دو سر خود قرار دارد اما با یک چرخش فیبر اول در پین 12 و فیبر 12 در پین 1 قرار می گیرد. در این روش تنها پچ کورد A-to-B مورد استفاده قرار می گیرد.
روش cross-over

روش C
پیچیده ترین روش، روش C است. در این روش در کابل ترانک در زمان اتصال فیبر به کانکتورها، تارهای فیبر دو به دو جابجا می شوند. در دو سر، از کابل A-to-B استفاده می شود. کاست از MPO/MTP key up to key down استفاده می کند و در کابل ترانک، P1 و P2 به P2 و P1 و... متصل می شوند.
 روش C

نتیجه گیری
پلاریتی در سیستم MPO/MTP به شما در ارتقاء سرعت تا 40G و 100G کمک می کند. بر حسب روش های مختلف پلاریتی، انتخاب صحیح پچ کورد MPO/MTP، کانکتور و کاست، انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان بیشتر را برای شبکه شما فراهم می نماید.

 
شرکت فاطررسا نور...
ما را در سایت شرکت فاطررسا نور دنبال می کنید

برچسب : پلاریتی در کانکتور, کانکتورهای MPO,MTP, تکنولوژی MPO,MTP, ارتباطات تراکم بالا,لینک فیبر نوری, حفظ پلاریتی, شبکه فیبر نوری, کامپوننت های MPO,MTP, پلاریتی MPO,MTP, اتصال دو قطبی, ساختار کانکتور MPO,MTP, وضعیت Key up, سوراخ های فیبر, متدهای اتصال, انواع پچ کورد فیبر, روش straight,forward, روش cross,over, کابل ترانک, اخبار تکنولوژی, اخبار فناوری, اخبار روز تکنولوژی, شرکت فاطررسانور, شرکت فاطر رسا نور, شرکت فاطررسا نور, هلدینگ فاطررسانور ,هلدینگ فاطر رسا نور ,هلدینگ فاطررسا نور,نیرانو,NIRANO, نویسنده : میثم fiber بازدید : 229 تاريخ : يکشنبه 26 اسفند 1397 ساعت: 14:58


جنگ تجاری
شرکت کایام با در نظر گرفتن فرصت های پیش رو خود را برای ارائه خدمات در زمینه فرستنده/گیرنده به شرکت های آمریکایی و اروپایی در صورت وقوع یک جنگ تجاری بین آمریکا و چین آماده می کند. این شرکت بر خلاف اکثر شرکت های رقیب محصولات خود را در چین تولید نمی کند و اعتقاد دارد این موقعیت مساعدی برای شرکت های مختلف است که ممکن است در صورت وقوع این جنگ روابط تجاری آنها با چین مختل یا به طور کلی قطع گردد. ادامه...
شرکت فاطررسا نور...
ما را در سایت شرکت فاطررسا نور دنبال می کنید

برچسب : شرکت کایام , خدمات فرستنده,گیرنده, گیرنده, فرستنده های نوری, جنگ تجاری آمریکا و چین, مولفه های فیبر نوری, ذخیره سازی فرستنده,گیرنده, فناوری میکرو پکیجینگ, اخبار فیبرنوری, ارائه کننده تجهیزات فیبر نوری, مشاور پروژه های فیبر نوری, طراح پروژه های فیبر نوری, مجری پروژه های فیبر نوری, فیبرنوری فاطر, فیبر نوری فاطر, فاطررسانور, فاطر رسا نور, فاطر رسانور, , نویسنده : میثم fiber بازدید : 192 تاريخ : 19 اسفند 1397 ساعت: 13:29


در گذشته، دیتا سنترهای سنتی عمدتاً با استفاده از سخت افزارها و سرورهای فیزیکی راه اندازی می شدند. با این حال، ذخیره سازی داده ها وابسته به محدودیتهای فیزیکی فضای دیتا سنتر می شد. توسعه ی شبکه به معضل بزرگی برای مدیران شبکه تبدیل شده بود. برای حل این مشکل دیتا سنترهای مجازی با سرویس رایانش ابری از سال 2003 راه اندازی شد و استفاده از آن گسترش یافت. روز به روز متخصصین شبکه بیشتری از آن به عنوان راهکار مقرون به صرفه برای دستیابی به پهنای باند بیشتر استفاده می نمایند. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا به درک بهتری از رایانش ابری در دیتا سنتر دست یابید.
رایانش ابری

رایانش ابری چیست؟
سرویس رایانش ابری به یک دیتا سنتر محدود نمی شود. این سرویس ممکن است شامل دیتا سنتر های مختلف، پراکنده در سرتاسر جهان گردد. برخلاف معماری یک دیتا سنتر سنتی، که در آن نگهداری و عملکرد زیر ساخت شبکه ، اتاق سرور، سرور داده ها و اپلیکیشن ها در اختیار کاربران می باشد، دیتا سنتر مبتنی بر ابر اپلیکیشن های کسب و کار آنلاین که از مرورگرهای وب قابل دسترسی است را در حالی که نرم افزار و داده ها بر روی سرور و یا دستگاه های SAN ذخیره می شوند، ارائه می نماید. بنابراین، این اپلیکیشن ها به جای اجرا در لپ تاپ و یا کامپیوترهای رومیزی با استفاده از رایانش مبتنی بر ابر بر روی سرور اجرا خواهند شد. در این سرویس نیازی نیست تا کاربران موقعیت دیتا سنتر را بشناسند و همچنین نیازی به کارشناسانی جهت نگهداری و عملکرد منابع ابر نخواهد بود. تنها کافی است کلاینتها راه اتصال به منابع ابر را بشناسند.

مزایای بهره گیری از رایانش ابری
رایانش ابری تغییرات بزرگی را برای شبکه ی داده به همراه خواهد داشت. در اینجا به برخی از مزیت های کلیدی رایانش ابری پرداخته شده است:
انعطاف پذیری- در رایانش ابری امکان به روز رسانی سریع سخت افزارها و نرم افزارها جهت پاسخگویی به خواسته های مشتریان و همچنین ارتقاء در فن آوری وجود خواهد داشت.
قابلیت اطمینان - بسیاری از ارائه دهندگان تکنولوژی ابر، اطلاعات سرورهای خود را در چندین دیتا سنتر در نقاط مختلف دنیا، جهت تضمین تداوم کسب و کار و امکان بازیابی پس از فاجعه احتمالی، کپی و تکرار می کنند.
مقیاس پذیری - منابع متعدد ظرفیت بار و ترافیک های مختلف را متعادل کرده و از تمام پلت فرم سخت افزار های متعدد در موقعیت های مختلف بهره می گیرد.
مستقل از موقعیت مکانی و سخت افزارها ا- کاربران می توانند به اپلیکیشن ها از طریق مرورگر وب در هر نقطه ی که به اینترنت متصل هستند، دسترسی داشته باشند.
سهولت در نگهداری - نگهداری و مدیریت اپلیکیشن های متمرکز نسبت به زمانی که پراکنده هستند بسیار ساده تر است. تمام بروز رسانی ها و تغییرات از طریق یک سرور مرکزی به جای اینکه بر روی کامپیوتر هر کاربر انجام شود، صورت می گیرد.
مزایای بهره گیری از رایانش ابری

مقایسه ی هزینه های دیتا سنتر سنتی و رایانش ابری
یکی از نگرانی های مهم همیشه ساختمان دیتا سنتر بوده است. یکی از دلایلی که رایانش ابری را نسبت به سایر دیتا سنترها محبوب کرده است هزینه های بسیار پائین تر آن است. بطور کلی، هزینه های یک دیتا سنتر به ابعاد، موقعیت و اپلیکیشن های آن بستگی دارد. دیتا سنتر سنتی با وجود اجرای اپلیکیشنهای مختلف بسیار پیچیده است و با بالا رفتن حجم کار مستلزم استخدام نیروی انسانی بیشتری بوده و همچنین نیاز استفاده از اپلیکیشن های مختلف را افزایش داده که باعث شده این مرکز مقرون به صرفه نباشد. 42 درصد از سرمایه صرف سخت افزارها، نرم افزارها، تجهیزات و تمهیدات بازیابی، منبع تغذیه جهت تضمین کارکرد بدون وقفه و شبکه و 58 درصد آن مربوط به تجهیزات سرمایش، تهویه مطبوع، لوازم جانبی، مالیات و دستمزد نیروی انسانی می شود. در حالیکه که دیتا سنتر مبتنی بر تکنولوژی ابر با سرویس دهی به روشی متفاوت موجب صرفه جویی در هزینه های سرور، زیرساخت، برق و شبکه می شود. با استفاده از این روش هزینه های مربوط به نگهداری حذف شده و بهره وری نیز بالا می رود.

آیا استفاده از رایانش ابری به حد کافی امن است؟
امنیت داده در دیتا سنتر امری است کاملاً ضروری و اجتناب ناپذیر. متمرکز شدن داده های مهم در سرویس رایانش ابری امنیت را با حذف داده از روی کامپیوتر کاربر بهبود می بخشد. ارائه دهندگان این تکنولوژی منابع انسانی جهت حفظ تمام ویژگی های امنیتی برای کمک به حافظت از اطلاعات را دارند. بسیاری از ارائه دهندگان بزرگ، امنیت داده ها را در رایانش ابری با تکرار داده ها در دیتا سنترهای مختلف در موقعیت های متعدد تامین می نمایند.

نتیجه گیری
سرویس رایانش ابری تا حد زیادی عملکرد و کارایی دیتا سنتر را با کاهش نیاز به نگهداری و همچنین بهبود بهره وری افزایش می دهد. امروزه دیتا سنترهای زیادی از تکنولوژی ابر استفاده می کنند. استفاده از تکنولوژی ابر قطعاً راه بهتری برای ارائه ی خدمات با کیفیت تر خواهد بود.

شرکت فاطررسا نور...
ما را در سایت شرکت فاطررسا نور دنبال می کنید

برچسب : رایانش ابری, Cloud Computing, رایانش ابری دیتا سنترها, دیتا سنترهای مجازی, سرویس رایانش ابری, رایانش ابری چیست, دیتا سنتر مبتنی بر ابر, اپلیکیشن کسب و کار آنلاین, رایانش مبتنی بر ابر, مزایای رایانش ابری, امنیت رایانش ابری, اخبار تکنولوژی, اخبار فناوری, اخبار روز تکنولوژی, شرکت فاطررسانور, شرکت فاطر رسا نور, شرکت فاطررسا نور, هلدینگ فاطررسانور, هلدینگ فاطر رسا نور, نویسنده : میثم fiber بازدید : 209 تاريخ : چهارشنبه 15 اسفند 1397 ساعت: 18:54


پهنای باند دیتا سنترها در حال حاضر به پهنای باند بالاتر به روز رسانی می شوند. به منظور تحقق بخشیدن به ظرفیت عظیم داده ها در یک منطقه ی محدود، کاهش فضای ارتباطی بسیار مهم است. بنابراین، بسیاری از دستگاه های تراکم بالا حهت برآورده کردن این نیاز طراحی شده اند. یکی از محبوب ترین تجهیزات، کابل LC HD plus+ می باشد. این تجهیزات یکی از موثرترین راه حل ها برای کاربردهای 10G / 40G / 100G میباشد. چرا دیتا سنترها از این نوع پچ کوردها جهت اتصال تجیهزات شبکه به یکدیگر استفاده می کنند؟ این مقاله به بررسی چهار دلیلی که شما را ترغیب به استفاده از کابل LC HD plus+ در دیتا سنتر می نماید، پرداخته است.

ساختمان +LC HD plus
شاید از خود بپرسید که چه چیزی کابل +LC HD plus را ویژه و خاص کرده است. با نگاهی به ساختمان این کابل به راحتی پی به تفاوت آن خواهید برد. کابل +LC HD plus عموماً با کانکتور uniboot ، پایه push pull و فیبر غیر حساس به خم ساخته شده است. کانکتور uniboot از دو کانکتور LC در یک غلاف تشکیل شده بدین معنی که دو فیبر نوری در یک پچ کورد قرار داده شده است. قطبش کانکتور بدون استفاده از هیچ ابزار خاصی قابل برگرداندن است. پایه ی push pull نیز برای وارد کردن یا خارج کردن کانکتور از تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می دانیم فیبر عموماً به فشار حساس است اما هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که کابل +LC HD plus به لطف فیبر به کار رفته در آن که نسبت به خم حساس نمی باشد.
ساختمان +LC HD plus

چهار دلیل استفاده از کابل+LC HD plus
-------------------------------------------

استفاده از کانکتور uniboot
طراحی جمع و جور uniboot ،فضای مدیریت کابل را تا 68٪ کاهش می دهد که این امر موجب بهبود جریان هوا و قابل مشاهده بودن تجهیزات در شبکه های با تراکم بالا می گردد. طراحی برگشت پذیر قطبش کانکتور به وسیله ی ضامن کوچک، به شما در مدیریت فضا کمک کرده و تا حد زیادی تراکم کابل در رک و کابینت را کاهش می دهد. بدین طریق، کانکتور uniboot به طور قابل توجهی مدیریت کابل در اتصالات با تراکم بالا را سهولت می بخشد.
استفاده از کانکتور uniboot

استفاده از پایه ی push pull
زمانی که دسترسی به کانکتور در یک فضا مانند اسلایدر و قسمت پشتی کانکتور محدود است استفاده از پایه ی push pull کار اتصال کانکتئر را بسیار آسان می کند. کانکتورهای انعطاف پذیر از طریق یک ضامن به راحتی وصل شده و یا خارج می شوند. در اتصال و جداسازی کابل نیازی به استفاده از ابزار خاصی نبوده که این امر استفاده از این کانکتور ها را سهولت بخشیده است. بنابراین استفاده از این کابل با صرفه جویی در فضا به راهکاری ایده آل در مصارف با تراکم کابل بالا در اتصال تجهیزات تبدیل شده است.
استفاده از پایه ی push pull

استفاده از فیبر غیر حساس به خم
بطور کلی وقتی به فیبر در اثر خم فشار وارد شود، نور از لایه ی بیرونی هسته نشت خواهد کرد و در کر باقی نخواهد ماند. این امر می تواند موجب تلفات بسیار فیبر و کاهش عملکرد انتقال گردد. با این حال می توان با استفاده از فیبر غیر حساس به خم این مشکل را حل کرد. فیبر غیر حساس به خم، دارای یک لایه ی شیشه ی در اطراف کر با میزان شکست نور کمتر می باشد که در هنگام خم نور را به داخل هسته بر می گرداند و وقتی فشار نرمال شد نور را به سمت cladding انعکاس می دهد. استفاده از فیبر غیر حساس به خم، روز به روز در مصارف با تراکم بالا به نیازی حیاتی و اجتناب ناپذیر تبدیل می شود.

استفاده از فیبر غیر حساس به خم

میزان تضعیف کم(Insertion Loss یا افت تداخلی)
علاوه بر مزایای فوق، کابل +LC HD plus دارای میزان تضعیف بسیار کمی است. کاهش افت تداخلی می تواند عملکرد را بهبود ببخشد. تضعیف کابل LC HD plus+ با توجه به طراحی یکپارچه ی آن کمتر از 0.15dB می باشد.

نتیجه گیری
استفاده از کانکتور uniboot در کابل +LC HD plus فضای مود نیاز برای کابل ها را تا حد زیادی کاهش می دهد. علاوه بر این فیبر غیر حساس به خم و پایه ی push pull مراحل نصب را آسان تر کرده است.

 
شرکت فاطررسا نور...
ما را در سایت شرکت فاطررسا نور دنبال می کنید

برچسب : کابل ,LC HD plus, پهنای باند دیتا سنترها, کاربرد 100G, کاربرد 40G, کاربرد 10G, انواع پچ کورد, ساختمان ,LC HD plus, کانکتور uniboot, پایه push pull, کانکتور LC, فیبر غیر حساس به خم, شرکت فاطررسانور, شرکت فاطر رسا نور, شرکت فاطررسا نور, نویسنده : میثم fiber بازدید : 259 تاريخ : 28 بهمن 1397 ساعت: 20:39


ایکونیکس و عمان تل اعلام کردند با همکاری یکدیگر روی یک مرکز اطلاعات و خدمات ارتباطی کار خواهند کرد که در عمان و کل منطقه در زمینه ارتباطات به خدمات دهی خواهد پرداخت. در این پروژه مرکز اطلاعاتی در بارکا نزدیکی مسقط پایتخت عمان ایجاد خواهد شد که به بخش های مختلف خدمات رسانی خواهد کرد. ایکونیکس و عمان تل برای پشتیبانی این پروژه 10 میلیون دلار سرمایه گذاری خواهند کرد. ادامه...
شرکت فاطررسا نور...
ما را در سایت شرکت فاطررسا نور دنبال می کنید

برچسب : اتصال کانکتور, اتصال کانکتور به فیبر نوری, ترمینال کردن فیبر نوری, فیبر نوری, اتصال دایمی به فیبر, کانکتور فیبر نوری, کابل فیبر نوری, انواع کانکتور فیبر نوری, کانکتور LC, کانکتور SC, کانکتور ST, کانکتور FC, کانکتور Snap,in, کانکتور پیچی, پولیش کانکتور, روش پولیش کانکتور, ترمینال فیبرنوری, روش UPC, روش APC, شرکت فاطررسانور, شرکت فاطر رسا نور, شرکت فاطررسا نور, نویسنده : میثم fiber بازدید : 324 تاريخ : 21 بهمن 1397 ساعت: 20:38


معمولاً دو روش رایج برای ترمینال کردن فیبر نوری وجود دارد. سر لخت فیبر نوری را می توان جهت اتصال دایمی به فیبر دیگر جوش داد و یا از کانکتور فیبر به منظور اتصال موقت، استفاده کرد. وقتی که از کانکتور فیبر نوری استفاده می کنیم به راحتی می توانیم کابل را در کاربردهای مختلف، متصل کرده و یا از اتصال خارج نمائیم. این روش ترمینال کردن بسیار انعطاف پذیر بوده و به سهولت نیز انجام خواهد شد. علاوه بر این استفاده از کانکتور در انتهای کابل فیبر نوری جهت اتصال، موجب صرفه جویی در زمان نیز می شود. در هر حال، آیا شما با مراحل کانکتور زدن به انتهای فیبر آشنا هستید؟ این مقاله شما را بصورت گام به گام راهنمائی خواهد کرد.

کانکتورهای فیبر نوری رایج
اجازه دهید ابتدا از کانکتور های فیبر نوری شروع کنیم. انتخاب نوع مناسب کانکتور جهت اتصال، بسیار پر اهمیت است. در بازار امروز، چهار نوع اصلی کانکتور بطور گسترده، جهت اتصال به انتهای فیبر مورد استفاده قرار می گیرند که شامل کانکتورهای LC، SC، ST و FC می باشند. کانکتور LC دارای سرامیک فرول 1.25mm که تقریباً نصف کانکتورهای دیگر است، می باشد. این کانکتور از نوع Snap-in می باشد و در مصارف با تراکم بالا مورد استفاده واقع می شود. کانکتور SC سرامیک فرول 2.5mm داشته و این نوع کانکتور هم جهت اتصال سریع کابل از نوع Snap-in می باشد. متفاوت از دیگر کانکتورها، ST است که از کانکتور نیزه ی شکل پیچ-قفل با فرول 2.5mm استفاده می کند. علاوه بر این، کانکتور FC از نوع کانکتور پیچی است که فرول آن 2.5mm بوده، اما به تدریج در حال از دست دادن محبوبیت خود نسبت به کانکتورهای LC و SC می باشد.
کانکتورهای فیبر نوری رایج

روش پولیش کانکتور
زمانی که قصد دارید از کانکتور جهت ترمینال فیبرنوری استفاده کنید، اگر کانکتور از پیش صیقل داده نشده است باید روش پولیش را انتخاب کنید. جهت به حداقل رساندن اتلاف نور بازگشتی، انتهای سطح کانکتور باید بخوبی صیقل داده شود. با استفاده از روش پولیش شما می توانید نور را هرچه بیشتر از طریق کانکتور با کمترین میزان اتلاف، انتشار دهید. در این روش چهار نوع PC، UPC، Flat و APC وجود دارد که در میان آنها، انواع UPC و APC در صنعت محبوب تر هستند. تفاوت عمده بین روش UPC و APC این است که نوع APC با زاویه 8 درجه صیقل داده می شود در حالی که UPC بدون هیچ زاویه ی پولیش می شود، اما هر دوی آنها برای هم ترازی بهتر با هسته کمی انحنا دارند. در مورد رنگ آنها نیز باید گفت کانکتور UPC آبی رنگ و APC سبز رنگ است.
روش پولیش کانکتور

هشدارهای مهم
کابلهای فیبر نوری بسیار شکننده و حساس به آلودگی هستند، بنابراین ما باید توجه بیشتری به اقدامات احتیاطی قبل از شروع ترمینال کردن آن داشته اشیم. در اینجا لیست برخی از احتیاطات کلی به عنوان یک مرجع آورده شده است:
• همیشه درپوش گرد و غبار را برای کانکتورهای بلا استفاده ، بکار ببریم و تعدادی درپوش یدک حتی در محیطهای فاقد گردو غبار با خود به همراه داشته باشیم.
• قبل ار ترمینال کردن حتما انتهای فیبر و کانکتور را بخوبی تمیز کنیم.
• مطمئن شوید هیچ نور لیزری در هنگام ترمینال کردن در فیبر وجود ندارد.
• فیبر را تا شعاع کمتر از 25mm خم نکنید.


وقتی که همه چیز آماده شد، ما می توانیم کار را آغاز کنیم، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ی 1- اندازه گیری و علامت گذاری روی غلاف کابل به طول مورد نظر(معمولاً 35mm ) و خارج کردن روکش تا محل علامت گذاری
مرحله ی 2- اندازه گیری و علامت گذاری روی کولار به طول مورد نظر(معمولاً 7mm باقی بماند ). از قیچی برای بریدن کولار اضافی استفاده کنید.
مرحله ی 3- اندازه گیری و علامت گذاری روی بافر به طول مورد نظر(معمولاً 16mm باقی بماند ).برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فیبر در طول های مختلف اقدام به لخت کردن بافر نمائید.
مرحله ی 4- از یک دستمال آغشته به الکل بدون پرز برای تمیز کردن فیبر استفاده نمائید.
مرحله ی 5- سرنگ را با چسب پر کرده و به آرامی به نوک سرامیک تزریق کنید.
مرحله ی 6- به آرامی فیبر را داخل کانکتور قرار داده و قطعات کانکتور را به هم متصل کنید.
مرحله ی 7- کانکتور را بر روی صفحه ی پولیش قرار دهید و 8 تا 10 بار به آرامی صیقل دهید.
مرحله ی 8- کانکتور را بر روی تجهیزات تست کنید.
نحوه ی اتصال کانکتور به فیبر نوری

طبقه بندی وال پلیت فیبر نوری بر اساس نوع فیبر
کابل های فیبر نوری بر اساس فیبر های مختلف ساخته می شوند. متناسب با نوع استقرار و راه اندازی فیبر، وال پلیت فیبر نوری Single-mode ،با نام OS2 و Multi-mode با نام OM1،OM2، OM3 و OM4 از یکدیگر متمایز می شوند. از وال پلیت فیبر نوری Single-mode برای اکثر پروژه های FTTx استفاده می شود.

مراحل نصب وال پلیت فیبر نوری
در اینجا مراحل نصب مدل جعبه شکل وال پلیت برای مثال آورده شده است:
مرحله ی 1- تعیین محل نصب بر روی دیوار: محل نصب را با یک مداد بر روئی دیوار علامت گذاری کنید.
مرحله ی 2- از الگو جهت تعیین محل سوراخ استفاده کنید و آن را با علامت گذاری که در مرحله ی 1 انجام داده اید مطابقت دهید.
مرحله ی 3- خطوط را دنبال کرده و با استفاده از یک دریل سوراخ را ایجاد کنید.
مرحله ی 4- وال پلیت را بر روی دیوار گذاشته و با محل نصب مطابقت دهید.
مرحله ی 5- با استفاده از پیچ های مربوطه آن را بر روی دیوار نصب کنید.

نتیجه گیری:استفاده از کانکتور در سر لخت فیبر کار اتصال را آسان می کند و توصیه می شود از کانکتور جهت ترمینال کردن استفاده شود.

 
شرکت فاطررسا نور...
ما را در سایت شرکت فاطررسا نور دنبال می کنید

برچسب : اتصال کانکتور, اتصال کانکتور به فیبر نوری, ترمینال کردن فیبر نوری, فیبر نوری, اتصال دایمی به فیبر, کانکتور فیبر نوری, کابل فیبر نوری, انواع کانکتور فیبر نوری, کانکتور LC, کانکتور SC, کانکتور ST, کانکتور FC, کانکتور Snap,in, کانکتور پیچی, پولیش کانکتور, روش پولیش کانکتور, ترمینال فیبرنوری, روش UPC, روش APC, شرکت فاطررسانور, شرکت فاطر رسا نور, شرکت فاطررسا نور, نویسنده : میثم fiber بازدید : 256 تاريخ : 14 بهمن 1397 ساعت: 20:35